Sunday 13 November 2011

Remaja VS Nafsu

“Ini ialah satu “surah” yang Kami turunkan, dan Kami wajibkan hukum-hukumnya, serta Kami turunkan padanya ayat-ayat keterangan yang nyata supaya kamu beringat (mengamalkannya).
Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.(1-2:Surah An-Nur)

Allah menetapkan hukuman yang begitu berat kepada pelaku-pelaku zina,dan kita dilarang daripada mempunyai rasa belas kasihan dalam menjalankannya.

Selaku seorang yang sedang meniti usia remaja,tidak dapat dinafikan kecenderungan setiap manusia untuk menyayangi dan disayangi. Namun,di sinilah yang akan membezakan sama ada kita hamba yang beriman ataupun tidak,tidak salah kalau saya katakan fitrah ini merupakan salah satu ujian Allah kepada kita,sebagai seseorang  yang mengaku beriman kepada Allah,yakni berpegang kepada Al-Quran dan Sunnah,

Bukankan Allah telah mengingatkan,
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?(2:Surah Al-Ankabut)
Sangat menyedihkan bilamana rata-rata teman sengkatan begitu bangga menonjolkan teman lelaki/wanita masing-masing tanpa ada sedikit perasaan bersalah,ditambah lagi dengan perkataan-perkataan yang digunakan hanya selayaknya bagi pasangan yang sudah berkahwin.
Dan fenomena ini tidak terkecuali menimpa orang-orang yang rapat dengan kita,tidak terkecuali mereka yang tergolong sebagai keluarga kita..!

Dimanakah hilangnya etika dan adab ketimuran kita sebagai orang Melayu yang kononya bersifat pemalu dan bersopan santun..?!

Lebih teruk lagi,di manakah sifat MALU kita sebagai seorang hamba kepada PENCIPTA..?!
Allahurabbi..;(

Mungkin orang akan bertanya apa kaitan ‘couple’ dan zina??
Allah telah berfirman”

Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya ia (zina) itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk(Al-Isra’:32)

Asasnya adalah sama,
Kedua2nya memerlukan penglibatan dua orang,lelaki dan perempuan,yang bilamana bersama membuahkan rasa kasih sayang(yang kadang2 cuma sementara..!) dan tidak salah saya katakan ‘couple’ slah satu langkah awal ke arah zina.

Cuba bayangkan,bagaimana dua orang boleh ‘bersama’ jika masing2 tidak mengenali antara satu dengan yang lain?

Bagaimana seorang perempuan boleh begitu senang memberikan harga diri/kehormatan jika tidak ada kasih dan sayang kepada si lelaki?

achik tertarik dengan pendpat gadis ini

*Minta maaf untuk entri ini jika tidak sesuai untuk dibicarakan,hati sangat terusik dan sedih dgn statistik remaja yang berkhalwat dan berzina
Bak kta pepatah Arab”Kul haqq walau kana murra”
:berkatalah benar walaupun ianya pahit

No comments:

Post a Comment