Tuesday 29 March 2011

Frens to Jannah..

quite surprised..
somehow my frens birthday celebration turn out to be mine too..
unexpected,but thanx so much to Aimi,Atiqah,Farah(besday girl),Syafiqah,Azimah,Suhaila,Haniza and my spe fren Nurhafizah(Angah)..my Allah bless all of u..=)

thanx for the gift,buku sirah(di saat aku sgt memerlukan) n magnetic cow:)  



Cara Memilih Sahabat
Berikut merupakan 5 NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Well,memilih sahabat yg baik itu sgt penting,coz dia merupakan cerminan kepada diri kita..bak bersahabat dengan penjual minyak wangi,kita akan rasa keharumannya,begitu juga sebaliknya.And of course,dalam perjuangan yg penuh cabaran ni,kita memerlukan shbt untuk support kita,tarik kita andai kita jauh,and yg boleh tegur kesalahan kita.tapi ingat,KITA MEMERLUKAN SAHABAT UNTUK BERJUANG,BUKAN BERJUANG UNTUK SAHABAT,sama2 koreksi diri selalu..

Hebatnya Saidina Abu Bakar Al-Siddiq dalam menjadi sahabt Rasulullah,dipatuk ular pun sanggup menahan,membenarkan setiap kata Rasul,sentiasa bersama,,ah,cemburunye..em,i;m not really a good fren too,but i;ll try to improve myself, InsyaALLAH..

untuk sahabat2ku,
Sahabat,perjuangan ini masih panjang dan penuh liku.Kita beriringan sebagai pejuang,itu harapanku,ketika ku katakan padamu,"perjuangan itu pahit",sahutlah "syurga itu manis"tenangkanlah dkala aku resah dengan ujianNya,ingatkanlah dkala aku alpa dgn janjiNya,Aminkanlah doaku dkala aku merintih padaNya dan doakanlah diriku di saat rohku menemuiNya,moga ALLAH mengurniakan kita Cinta terhadapNya,.

p/s:thanx for tiramisu cake and auspicious chic,so yummmy..=)

No comments:

Post a Comment